Efter du er logget ind, er en af de første ting du som skærmlæser skal gøre for at optimere WordPress til skærmlæseren at slå den visuelle editor fra. Tabuler til linket gå videre til indhold og tryk på enter. Tryk derefter 3 gange på hop til næste link (TAB i JAWS, og K i NVDA) så skulle du stå på menuen Hejsa (dit admin navn) der trykker du på enter. Nu trykker du på tasten for gå til næste klikbare element ( Jaws og F i NVDA) Der Trykker du på mellemrumstasten for at deaktivere den visuelle editor.
Næste punkt er farveskemaet for admin, det kan du blot springe over.
Næste punkt er genvejstaster, det kan du med fordel også vinge af med mellemrumstasten.
Næste punkt er værktøjslinjen, den er i version 4.7 allerede afmærket, hvis den ikke er så aktiver den med mellemrumstasten. Dette bevirker at du nemmere kan tilgå diverse værktøjer fra forsiden.
Næste punkt er sprog, her kan du vælge om det skal være engelsk eller dansk.
Nu kommer du til din profil info, her kan du ændre din email, adgangs kode med videre, det er frivilligt hvad du her vil skrive eller om du overhovedet vil skrive noget.
Nu skal du klikke på opdater din profil for at gemme dine ændringer.
Nu kan du med fordel gå til menupunktet Widget i kontrolpanelet. Find linket kontrolpanelet og tryk ENTER, tryk frem 18 gange på tasten til links (k i NVDA og TAB i JAWS).
Nu Skal du gå til punktet Skærm indstillinger og trykke på mellemrumstasten og aktivere tilgængelighedstilstand.. Nu skulle du være i stand til at håndtere Widgets uden drag and drop.
,
Nu skal du lave nogle ændringer i punktet indstillinger i Generelt, find linket indstillinger og du skulle gerne komme ind i generelt når du trykker på enter. Her kan du ændre din hjemmesides titel og Skrive en beskrivelse af din hjemmeside. Du kan også ændre på URL hvis din hjemmesidemappe ikke skal være url til siden.
Du kan tilføje en anden emailadresse her til brug for beskeder fra posts, kommentare og så videre. Men det vigtigste her at du fjerner fluebenet i alle kan registrer sig, ellers risikere du at blive ramt af Spam.
Du kan også her sætte din tidszone til egen tid, er du her i Danmark så tryk på k indtil du kommer til København. Dato og tidsformater ændres også her, klik på linket dokumentation for formater for en vejledning i hvordan du skriver dit foretrukne format.
Når du har lavet de ændringer du ønsker så klik på gem ændringer knappen.
Nu kan du med fordel ændre/vælge hvordan du vil begynde opbyggelsen af din hjemmeside, gå op til øverst på siden og vælg forside. Nu kan du trykke på tasten til link (k for NVDA og TAB for JAWS) indtil du kommer til læsning. Her kan du vælge hvordan din hjemmeside skal bygges op, ønsker du dine indlæg på forsiden eller vil du have en såkaldt statisk forside. Ønsker du en statisk side skal du markere radioknappen og derefter tabulere hen til kombinationsboksen for hvilken side der skal være din forside, da det er en frisk installation er der kun en side (sample) vælg den, den kan altid ændres.Hvis det er en Blog du laver men ikke ønsker indlæggene på forsiden så er der i øjeblikket ikke noget du skal gøre i kombinationsboksen for indlæg idet det først oprettes sener, og her kan du så gå tilbage og vælge hvilken side der skal bruges. Så gå videre.
Tryk på knappen gem ændringer.
Det næste punkt jeg mener skal overvejes er menu punktet lige efter læsning, nemlig Diskussion Her bør du nøje overveje om du ønsker denne mulighed på din side. Får du mange besøgende og mange indlæg her så vil det hurtigt blive en tidsrøver, og du vil helt sikkert blive spammet. Så ønsker du ikke at besøgende skal have muligheden for at komme med kommentare så tab ned til tredje afkrydsningsboks og fjern fluebenet ved lad besøgende skrive kommentarer, skulle du ønske at give folk mulighed for at komme med kommentarer til et specifikt indlæg, så kan der specifikt gives mulighed for dette under de enkelte indlæg.
. De 2 første kan være en god ide at lade være afkrydset idet det giver søgemaskinerne bedre mulighed for at finde dine posts, men der er også en lille risiko for spamming med disse slået til, men de kan altid deaktiveres senere hvis der er problemer.
.
Nu kommer du til andre diskussionsindstillinger, lad de næste 2 ( folk skal udfylde navn og emailadresse og folk skal være registreret) begge være afkrydset, lige meget om du giver mulighed for kommentarer eller ej.
De næste punkter er op til dig. Det er muligt at du vil have lukket ned for kommentarer efter en vis periode, det kan du så indstille her.
Det næste vigtige er under send mig en email. De 3 (skal være afkrydset for ellers ved du aldrig hvad for noget skrammel som kommer ind på din side.
Dernæst kommer du til avatar, som jo er det lille logo som følger folk hvis de har et sådan. Det er op til dig om du vil have et sådan kommer frem ved de enkelte besøgende. Som skærmlæser har man ikke megen brug for disse, men der kan jo være seende som også besøger din side så personligt så vælger jeg det til.
Så er du færdig med denne sektion og kommer til gem ændringer knappen. Tryk på den.
.
Nu skal du igen skifte til menuen indstillinger og tab ned til linket permanente links. Dette punkt omhandler SEO (søgemaskine optimering) her skal du finde radioknappen navn på indlæg og markere den, resten kan du blot lade være og gå derefter til knappen gem ændringer og tryk på den.
Nu skal vi igen ind i en anden sektion, denne gang punktet Kategorier, som i navnets natur bruges til at filtrer og sorter indlæg, og her har WordPress en default categorie, den vil vi gerne have ændret. Så igen klik på Menue og gå et link ned til punktet Indlæg og klik på det. Nu ned til linket Kategorier og tryk på enter.
Du kommer sandsynligvis automatisk til at stå i boksen tilføj ny kategori. Den skal vi ikke bruge i første omgang du skal videre til punktet uncatogorized Categorie og trykke på det.
Du kan nu her ændre den kategori for et indlæg hvor skriveren ikke har taet stilling og blot lader være med at vælge kategori for sit indlæg eller kommentar. Du kan også her vælge at der skal være en beskrivelse af kategorien. Når du er færdig så gå tilopdater knappen og aktiver den.
Nu kan du trykke på tilbage til kategorier linket, og tilføje nye kategorier og ønsker du at ændre den førstevalgskategori igen så er det her du gør det.
Du kan nemt tilføje kategorier blot tryk på tilføj kategori og udfyld Navn og om du ønsker det skal have sin egen kategori eller skal være under en forældre altså være en underkategorie til en anden kategori. Når du er færdig så tabuler til vælg alt radioknappen og marker den. Eller foretag de valg du ellers vil. Til sidst skal du ned til knappen Anvend og trykke på den.
En sidste ting du nu kan gøre før du starter på at konstruerer din hjemeside er at fjerne den indlagte kommentar fra Mr wordpress. Igen så gå til menu øverst og ned til indlæg og videre til kommentarer og klik på det.
Nu skal du finde mr wordpress kommentar og trykke på linket tilføj til papirkurv.
Dernæst skal du ned til papirkurv og trykke på den ( der skulle gerne stå et ettal ud for papirkurv.
Du skal nu ned til marker alt og ned til tøm papirkurv og trykke på den.
Når du har gjort dette er du faktisk klar til at gå i gang med at bruge WordPress ved hjælp af skærmlæser. Næste indlæg bliver om valg af plugins, som jeg mener skal vælges før du går igang med den egentlige udfærdigelse af hjemmesiden.